طواف عشــ♥ـــق

یـــاران شتاب کنید که این راه رفتنی است نـــه گفتنی...

طواف عشــ♥ـــق

یـــاران شتاب کنید که این راه رفتنی است نـــه گفتنی...

مشخصات بلاگ
طواف عشــ♥ـــق

به نامِ نام زیبایت یــا ❀ الله ❀

عالم همه در طواف عشق است و دایره دار
این طواف حسین علیه السلام است.

سید اهل قلم:شهید آوینی
×××××××××××××××××

کپی و نشر بلامانع است.

محتاج دعای خیرتان

در پناه بهـــترین مــ♥ــادر

اللــهم عجل لولیک الفرج

نویسندگان

مهمان منی به آب / آن هم لب جوی

چهارشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۰۱:۲۵ ب.ظ

سلام.خداقوت به همه اونایی که دارن خونه تکونی میکنن و خودشونو برای عید آماده می کنند:)))

با اجازتون چون  دیگه نزدیک به عید هستیم میخوام چندتا از آداب مهمان نوازی و مهمانی رفتن رو   تو این پست بزارم.البته با اجازه ی پیشکسوتان در این امر:))


تشریف بفرمایید به ادامه مطلب..


در دلتان شعله روشن کنید
 تا بوده مهمان نوازی از برتری های اخلاقی بوده و هرجا وهر زمانی مورد تحسین؛ حتی بعضی از طوایف عرب شب ها در صحرا آتش روشن می کردند تا اگر غریبه ای وارد منطقه شان شد، آتش را ببیند ومهمانشان شود. 
رسول خدا فرمودند«هنگامی که خداوند اراده کند نسبت به جمعیتی نیکی نماید هدیه گران بهایی برای آنها می فرستد.» پرسیدند: ای رسول خدا چه هدیه ای؟ فرمودند «میهمان؛با روزی خویش وارد می شود وگناهان خانواده را با خود می برد.»
درباره حضرت علی(ع)نقل کرده اند که روزی ایشان را غمگین و ناراحت یافتند. از ایشان پرسیدند علت ناراحتی شما چیست؟ حضرت پاسخ دادند: هفت روز است که مهمانی بر ما وارد نشده است.

تا نخوانندنت، مرو از هیچ در
روزی رسول خدا(ص) به حضرت علی (ع) فرمود«یاعلی!هشت نفرند که اگر اهنت شوند تنها باید خودشان را سرزنش کنند: اول آن که بدون دعوت به یک مهمانی می رود...»
چه زیبا سروده است که «هرکه ناخوانده در آید،خجل آید بیرون» البته همه این ها باعث نمی شود که حرمت مهمان ناخوانده راحفظ نکنیم که در هر حال مهمان است و تکریمش واجب.
رسول اکرم(ص) فرموده اند که هرکه به خدا و روز قیامت ایمان دارد باید مهمانش را گرامی دارد.
راستی ،از آن طرف هم توجه داشته باشیم که نباید بی جهت دعوت دیگران را رد کنید؛
امام صادق (ع)در این باره فرموده اند: یکی از حقوق برادر مؤمن بر برادر مؤمنش این است که دعوت اورا اجابت کند و در این مورد در قیامت از او سؤال می شود.

هر چیز به گاه خویش نیکوست
مهمان
باید وقت مقرر برای مهمانی را به دقت مراعات کند،چه بسا تأخیر مهمان ، سبب اسباب زحمت میزبان می شود و حتی این انتظار، سایر مهمانان را به سختی و عذاب می اندازد.همچنین اگر در خروج از منزل میزبان تعلل شود مطئنا باعث زحمت میزبان است.
رسول خدا (ص)در این باره می فرمایند: پذیرایی از مهمان، روز اول حق اوست و روز دوم وسوم و اما پس از سه روز،صدقه ای است که میزبان به مهمان می دهد.سپس فرمود: هیچ کس از شما در منزل برادر خود آن قدر نماند که اورا کنه کار پندارد. عرض شد:یا رسول الله چگونه گنه کار می پندارد؟فرمود این قدر می ماند که میزبانش نمی تواند خرج او را تأمین نماید. در جای دیگر هم فرموده اند «مهمانی سه روز و کمترز از سه روز باید باشد.»

 ادامه دارد...


موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۲۶
سربازکوچولو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی